A Ducati V21L új technikai frissítésekkel kezdi a 2025-ös MotoE-bajnokságot.

MotoE

A Ducati V21L, amely 2023 óta a FIM MotoE Világbajnokság prototípus főszereplője, már a harmadik versenyszezonjára készül. Ezt a motort azért hozták létre, hogy a világ legkeményebb tesztpadján vizsgálhassák az alternatív technológiákat a belső égésű motorok helyett. A V21L a MotoGP elektromos megfelelője. Ez egy kísérleti projekt a Ducati számára, amely így stratégiai tudást épít fel, hogy készen álljon egy olyan elektromos közúti motorkerékpár gyártására, amely megfelel a Borgo Panigale vállalat értékeinek – ha és amikor az akkumulátortechnológia ezt lehetővé teszi.

A FIM-mel és a Dornával kötött megállapodások értelmében a V21L fejlesztése nem állt le a 23 darab (18 versenyzői, 5 tartalék) motorkerékpár átadásával, amely a MotoE Világbajnokság kilenc csapatát szolgálja ki. Épp ellenkezőleg, a 2025-ös szezonra végrehajtott fejlesztések a motor minden részét érintették – az erőátviteltől az elektronikáig, a vázat sem kihagyva. A fejlesztéseket Franco Battaini, a Ducati új MotoE tesztpilótája erősítette meg a pályán végzett tesztekkel.

A V21L akkumulátorcsomagja most fejlettebb kémiájú cellákat tartalmaz, amelyek 5 Ah-s energiasűrűséggel rendelkeznek a korábbi 4,2 Ah-val szemben. Ez lehetővé tette, hogy 192-vel kevesebb cellát használjanak – 1152-ről 960-ra csökkentve –, miközben a motor teljesítménye és hatótávolsága változatlan maradt. Az akkumulátorcsomag, amely a tömeg és méret szempontjából a legkorlátozóbb elem, olyan formájú, hogy követi a motor középső részének természetes áramvonalát. A Ducati Corse technikusai úgy döntöttek, hogy minden hatodik cellát eltávolítanak, így a súlycsökkentés egyenletesen oszlik el, és 8,2 kg-mal csökken a tömeg. A szimulációk szerint ez 3-4 tizedmásodperces köridő-javulást eredményezhet, pályától függően.

A kipörgésgátló rendszer (Traction Control) mostantól kanyarokra lebontva állítható. A csapatok technikusai három különböző beállítást hozhatnak létre, amelyek közül a versenyző választhat – ezek mindegyike külön kalibrációval rendelkezik a pálya egyes szakaszaira.

A V21L emellett 4 milliméterrel hosszabb lett az eltérő kormánycsapágyak miatt, miközben a dőlésszög és a nyomvonal változatlan maradt, így fékezéskor stabilabbá vált. Továbbá a lengőkar csapja most magasságában állítható, hogy a csapatok megőrizhessék a láncfeszítési hatást áttételváltáskor, vagy módosíthassák azt a versenyző igényeihez vagy a pálya sajátosságaihoz igazodva.

A bajnokság második fordulójától, Hollandiától kezdve a V21L-ek új hátsó felnit is kapnak lengéscsillapítók nélkül, ami további 600 grammal csökkenti a motor tömegét. Ez különösen fontos, mivel a rugózatlan tömeg csökkenésével a kezelhetőség és fordulékonyság is javul.

Ennek az utolsó frissítésnek köszönhetően a 2025-ös V21L teljes súlya 225 kg-ról 216,2 kg-ra csökkent.

A 2025-ös naptár az első teszttel indul április 11–13. között a barcelonai pályán, majd május 8-án egy újabb teszt következik Le Mans-ban, a bajnokság első fordulója előtt. Összesen hét világbajnoki fordulót rendeznek, összesen 14 futammal:

  • Francia Nagydíj (Le Mans), május 9–10.

  • Holland Nagydíj (TT Circuit Assen), június 27–28.

  • Osztrák Nagydíj (Red Bull Ring-Spielberg), augusztus 15–16.

  • Magyar Nagydíj (Balaton Park Circuit), augusztus 22–23.

  • Katalán Nagydíj (Circuit de Barcelona-Catalunya), szeptember 5–6.

  • San Marinó-i Nagydíj (Misano World Circuit Marco Simoncelli), szeptember 12–13.

  • Portugál Nagydíj (Autódromo Internacional do Algarve), november 7–8.

#Ducati #DucatiMotoE #DucatiCorse